دانستنی ها علمی روز

هر آنچه که باید درباره سلامت خود بدانید

دانستنی ها علمی روز

هر آنچه که باید درباره سلامت خود بدانید

  • ۰
  • ۰

داروی دگزامتازون برای کرونا

دگزامتازون، قوی ترین دارو و یکی از اقسام کورتون است که طولانی ترین اثر را دارد.

داروهایی که به اسم کورتون شناخته میشوند ، در پزشکی امروز از مهمترین و تأثیرگذارترین داروها برای کاهش التهاب و کنترل بسیاری از بیماری های مزمن محسوب میشوند .

داروی دگزامتازون برای کرونا

تاثیر داروی دگزامتازون در درمان بیماری کرونا

محققان انگلیسی می‌گویند اگر دگزامتازون از ابتدای شیوع کرونا در انگلیس استفاده شده بود ممکن بود جان ۵۰۰۰ نفر را نجات دهد.

ارزانی و در دسترس بودن گسترده دگزامتازون به ویژه برای کشورهای فقیری که با کرونا درگیر شده‌اند، امتیاز بزرگی است.

دگزامتازون خطر مرگ را برای یک سوم از بیماران کرونا که به دستگاه‌های ونتیلاتور وصل‌اند، کاهش می‌دهد.
برای بیمارانی که به دستگاه‌های اکسیژن وصل هستند، این میزان به یک پنجم کاهش می‌رسد.

دولت انگلیس ۲۰۰ هزار دوره دارویی از دگزامتازون را در انبارهای خود دارد وقرار است سرویس سلامت همگانی این کشور این دارو را در دسترس بیماران قرار دهد.

آیا داروی دگزامتازون توانسته جان افراد مبتلا به کرونا را نجات دهد ؟

یکی از مدیران ارشد پزشکی انگلیس اعلام کرده این دارو جان‌های زیادی را در سراسر جهان نجات خواهد داد.

حدود ۱۹ بیمار از ۲۰ بیمار مبتلا به کروناویروس بدون بستری در بیمارستان بهبود می‌یابند. از میان بستری شدگان نیز بیشتر بیماران بهبود می‌یابند اما برخی ممکن است به دستگاه‌های اکسیژن یا ونتیلاتور نیاز داشته باشند و به نظر می‌رسد دگزامتازون به این بیماران که با وخامت حال و خطر مرگ بیشتری مواجه‌اند، کمک می‌کند.

داروی دگزامتازون برای کرونا

مصرف دگزامتازون داروی کرونا

داروی دگزامتازون پیش از این برای کاهش التهاب در طیف دیگری از بیماری‌ها و مشکلات از جمله آرتروز، آسم و برخی از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شد.

اکنون به نظر می‌رسد می‌تواند برخی از آسیب‌هایی را که سیستم ایمنی بدن هنگام تلاش برای مقابله با کروناویروس می‌بیند را متوقف کند. این واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن موسوم به "طوفان سایتوکاین" می‌تواند کشنده باشد.

در این کارآزمایی به سرپرستی تیمی از دانشگاه آکسفورد به حدود ۲۰۰۰ بیمار کرونای بستری در بیمارستان دگزامتازون داده شد و با بیش از ۴۰۰۰ بیمار که این دارو را استفاده نکردند، مقایسه شد.

وزارت بهداشت انگلیس به صورت رسمی استفاده از دگزامتازون برای درمان کرونا را تائید کرد.

کاربردهای دگزامتازون

دگزامتازون یا آنطور که رایج است دگزا، یکی از داروهایی است که در اشکال مختلف خود (شربت، قرص، قطره، آمپول، پماد و محلول ها) وجود دارد و یکی از پرکاربردترین داروهاست.

دگزامتازون، قویترین دارو و یکی از طولانی اثرترین انواع کورتون است که در کنار انواع آنتی بیوتیک ها، داروی آشنای ما ایرانی هاست.

همچنین این دارو از دسته کورتیکواستروئیدها (کورتون ها) است که داراری اثرات گسترده ای در قسمت های مختلف بدن هستند که این اثرات گسترده همانطور که می توانند در درمان طیف زیادی از بیماری ها مفید باشند، می توانند عوارض جانبی زیادی هم به جا بگذارند.

درمان حمله آسم، درمان حساسیت شدید، کنترل التهاب در بیماری های روماتیسمی و خودایمنی و کنترل صدها بیماری حاد و مزمن دیگر از جمله کاربردهای این داروهاست.

عوارض جانبی دگزامتازون چیست؟

تشدید اختلالات روانی، سفتی عضلات، تنگی نفس، تشنج، نامنظم شدن ضربان قلب، گرفتگی ساق پا، افزایش فشارخون، افزایش اشتها، حالت تهوع و استفراغ، تغییر در دوره قاعدگی بخشی از عوارض جانبی این دارو است که در صورت مشاهده هر کدام از این علائم پزشک معالج باید مطلع شود.

داروی دگزامتاون و تاثیر آن در بهبود کرونا

منع مصرف دگزامتازون

استفاده دگزامتازون باوجود فایده های درمانی می تواند با استفاده نابه جا، عارضه های خطرناکی مانند تأخیر در بهبود آسیب ها، افزایش فشار، چربی و قند خون را بهمراه داشته باشد، برای این که این داروی کورتونی اثرگذاری داروهای کنترل قند، فشار و چربی خون را کاهش میدهد و بیمار، بی آن که خود بداند در معرض پیدایش اختلال های خطرناک متابولیکی قرار می گیرد.

این اتفاق امکان دارد برای بیمارانی که از داروهای ضد صرع استفاده میکنند رخ بدهد. خانم ها در زمان یائسگی باید نسبت به عوارض دگزامتازون آگاه باشند زیرا شانس مبتلا به پوکی استخوان را بالا می برد.

استفاده طولانی مدت دگزامتازون در کودکان می تواند منجر به مهار رشد شود. از طرف دیگر پس از استفاده طولانی مدت این دارو ممکن است تست های بررسی عملکرد محور هیپوتالاموس، هیپوفیز، غده فوق کلیوی دچار اختلال شود.

نتیجه آزمایشات دگزامتازون روی بیماران کرونا (کوید 19)

نتیجه این آزمایش نشان داد داروی دگزامتازون برای بیماران متصل به دستگاه‌های ونتیلاتورها خطر مرگ را از ۴۰ درصد به ۲۸ درصد و برای بیماران متصل به دستگاه‌های اکسیژن از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

درمان این بیماران وخیم کرونایی با دگزامتازون ۱۰ روز زمان برده و برای هر بیمار روزانه حدود پنج پوند هزینه دارد.
این بدان معناست که هر بیمار با تنها ۳۵ پوند هزینه از خطر مرگ رهایی می‌یابد.

کارشناسان ضمن توصیه به پزشکان و بیمارستان‌ها برای استفاده از دگزامتازون برای درمان بیماران کووید ۱۹ به مردم هشدار دادند به هیچ وجه از دگزامتازون به طور سرخود و در خانه استفاده نکنند، چرا که به نظر نمی‌رسد این دارو برای بیماران خفیف مبتلا به کرونا تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

منبع:

  • ۹۹/۰۳/۳۱
  • روشنک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی