دانستنی ها علمی روز

هر آنچه که باید درباره سلامت خود بدانید

دانستنی ها علمی روز

هر آنچه که باید درباره سلامت خود بدانید

  • ۰
  • ۰

فیلم‌های ترسناک بر اساس تحقیقات انجام گرفته بر روی روحیه کودکان متمرکز می‌شوند. چرا که کودکان فرق بین تخیل و واقعیت را نمی‌توانند تشخیص دهند.

به دلیل اینکه کودکان فرق بین خیال و واقعیت را نمی‌دانند، فیلم‌های ترسناک روی کودکان بیشترین تاثیرات را خواهند گذاشت. بنابراین تاثیرات مخرب اینگونه فیلم‌ها روی کودکان و نوجوانان بیشتر است تا افراد بزرگسال. اما باید ساخت این مدل فیلم‌ها را ریشه‌یابی کرد و بدانیم هدف از ساختن این فیلم‌ها چیست؟
هدف از ساخت فیلم‌های ترسناک

در واقع هدف از ساخت فیلم‌های ترسناک ایجاد هیجان، ترس و رعب و وحشت در بیننده فیلم است. زمانی که فرد در حین دیدن فیلم است، شاید به ظاهر آرام نشسته و با هیجان و لذت فیلم را دنبال می‌کند. اما تغییرات روحی و جسمی ناخوشایند و مضری در بدن روی می‌دهد. به عنوان مثال می‌توان به افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون و یا حتی لرزش دست اشاره نمود.

مشکلات عمده دیدن فیلم‌های ترسناک

فیلم‌های ترسناک به طور کلی اضطراب و ترس را برای بیننده فیلم در پی خواهند داشت. در برخی موارد سبب برانگیختن واکنش‌‌‌‌‌‌‌های اضطرابی در فرد می‌شوند. بویژه در افرادی که مستعد اضطراب هستند، شاهد اضطراب‌های طولانی‌مدت در خود خواهند بود. بدن در هنگام ترس هورمونی به نام آدرنالین ترشح می‌کند. این هورمون در افرادی که به دنبال هیجان هستند بسیار لذت بخش خواهد بود.

یکی دیگر از مشکلات عمده دیدن فیلم‌های ترسناک، بی‌خوابی است. پس از دیدن فیلم فرد به علت دیدن صحنه‌ها و اتفاقات مهیج و ترسناک، ممکن است که تا چند شب بر اثر ترس و اضطراب دچار بی‌خوابی شود. دیدن این فیلم‌ها سلامت جسم را تهدید می‌کند. اما باید در نظر داشت این موضوع الگوی خواب کودکان را بیشتر بر هم می‌زند. در نتیجه ایجاد اختلال در الگوی خواب کودکان بر روی رشدشان تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.
تاثیر فیلم‌های ترسناک در روحیه کودکان

فیلم‌های ترسناک بر روی کودکان زیر ۱۰ سال تهدید جدی محسوب می‌شود و والدین این موضوع را باید جدی بگیرند. چرا که آن‌ها قادر به درک موضوع نیستند و معانی منتقل شده از فیلم برایشان قابل هضم نیست. به علاوه کودکان به راحتی الگوبرداری می‌کنند. به هنگام روبرو با صحنه‌های مهیج، رفتار قهرمانان و شخصیت‌های مورد علاقه خود، در فیلم را الگو‌برداری می‌کنند. در واقع نوعی کپی‌برداری از رفتار قهرمان فرضی خود را دارند وآن را روی اطرافیان خود پیاده می‌سازند.

فیلم‌های ترسناک

خانواده‌هایی که نسبت به فرزندان خود کم‌توجهند باعث می‌شوند، فرزندان‌شان خود را به دیدن فیلم‌های ترسناک عادت دهند. در نتیجه این افراد نسبت به اتفاقات روز‌مره و اطراف خود شدید‌تر واکنش نشان می‌دهند. در بسیاری موارد دیده شده است که حتی این کودکان دچار توهم شده و شخصیت‌های تخیلی خود را در زندگی می‌بینند و اظهار می‌کنند با آن‌ها در ارتباطند. از این گذشته این موضوع روی بزرگسالان نیز بی‌تاثیر نیست. به هنگام دیدن فیلم روی خوراکی و تنقلات خود کنترل ندارند. کودکان با دیدن صحنه‌های مهیج به خوراکی پناه می‌برند. این موضوع سبب اضافه‌ وزن و چاقی در این افراد می‌شود.

ممد قلی ترسناک  دیدن صحنه‌های دلخراش در فیلم‌های ترسناک، موجب ایجاد هیجان عاطفی کاذب در کودک می‌شود. تاثیر منفی دیدن چنین صحنه‌هایی به گونه‌ای است که تا مدت‌ها بر روی ذهن بچه می‌ماند. به همین دلیل است که خانواده‌ها باید مانع دیدن این فیلم‌ها از سوی فرزندان خود شوند. اما متاسفانه باید گفت که بسیاری خانواده‌ها به دلیل علاقه خود به این فیلم‌ها در این زمینه به کودک خود توجهی ندارند. با این کار خانواده‌ها نه تنها موجب کابوس‌های شبانه کودک می‌شوند بلکه در برخی موارد سبب افت تحصیلی فرزند خود می‌شوند. به این خانواده‌ها توصیه می‌شود که حداقل توضیحات درست و به‌جا را برای فرزندان خود داشته باشند تا مفاهیم به درستی در ذهن کودک جا بیفتد.
توصیه‌های کارآمد به والدین

در انتخاب فیلم‌های مناسب سن کودکان خود همانند سینما به دقت انتخاب کنید. صحنه‌های ترسناک را برای کودک به درستی توضیح دهید که در دنیای واقعی نمی‌تواند چنین باشد و یا اینکه خشونت بهترین راه جهت حل مشکلات نیست. در صورت ترسیدن کودک از فیلم، بهتر است آن را خاموش کنید.

  • ۹۹/۰۳/۳۱
  • روشنک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی